Monday 5 August 2019

Melaka: Best Moment Ever

Assalamualaikum semuaaa !!

Did you ever miss me guys ? 😁😁 Sorry sangat sebab macam dah lama sangat tak update blog. Busy jemahh oi kerijaaa. Aku start kerja petang pukul 4:30pm, habis kerja pukul 12:30am. Canoi tuu. Memang tak sempat la cite dia. Mana nak tidur lagi, tidur lagi dan tidur 😆

So untuk harini, aku saja post sebab nak share kebahagiaan aku. Cerita nya macam ni, korang tahu tak aku dapat kerja dekat mana ? Haa cuba teka cuba teka 🤔. Tettt, lambat. So aku sambung la entry aku pegi Melaka haritu. Kan aku pulun nak carik kerja part time untuk dua bulan cuti sem ni, akhirnya rezeki aku dapat dekat satu restauran steamboat area Bukit Beruang.



Bukit Beruang kat mana ? Ala sapa yang orang Melaka tu mesti tau punyalah mana tempat tu. Btw tempat kerja aku ni baru lagi beroperasi dekat situ. Kiranya aku dengan member member aku ni first employer la gitchuuu. Tapi kitorang tak diva tau. Walaupun senior, eheks.

Nak diceritakan ialah, aku perasan sepanjang aku kerja, aku memang menjadi perhatian boss aku. Boss aku ni bangsa Cina tau. Ada dua orang. Boss lelaki and perempuan. Nak digebangkan lagi, aku tahu persis bos perempuan ni sayang kat aku. Hihi. Ada sekali tu aku cuti, esoknya aku datang kerja, dia peluk beb. Hahaha maybe sebab aku kerja bagus kot. Tu dia suka cara kerja aku.

Lepastu, aku perasan jugak. They rely on me. Macam apa apa hal, dia akan cakap dengan aku so that aku yang akan suruh atau pesan dekat pekerja lain untuk buat. Mula mula rasa macam, ish nape pulak aku. Sebab apa apa hal, aku yang kena marah. Aku yang kena. Tapi sebab sempoi, walaupun diorang marah, tapi diorang masih marah dalam cara yang paling baik. I means tak memaki semua tu la.

Sebab tu aku suka sangat kerja, and day by day, aku nak buat yang terbaik dalam masa dua bulan ni. Sebab jenis aku memang macamtu, makin kena komplain, makin aku fikirkan cara macam mana nak jadi lagi baik so that they stop complaining me.

Semua ni berlaku since pekerja kitchen kitorang (lelaki) diberhentikan. Serious dia memang bawa bad vibes sangat. Entahla aku tak masuk sangat dengan cara pekerja lelaki ni. So masa tu dia kitchen, and tugas aku buffet. Tapi dalam pada masa sama aku banyak backup tugas dia. So aku cepat annoyed and jeles dengan kawan kawan aku yang keje bahagian front and bar.

Tak kisah lah tu, dia dah takde pun dekat kedai tu lagi. Hihi. So bila dia diberhentikan tu, aku macam rasa freedom. Freedom from negative vibes. Aku tak terlalu stress walaupun kerja banyak. Aku hapy dengan kerja aku.

Tapi memang besar sangat scope tugas aku lepastu. Imagine la from only handling buffet, aku kena handle kitchen ? Aku buat dua kerja tau. Memang berat sebab benda rushing. But i did well with kawan kawan helps. Diorang memang sangat membantu. Thanks guys. If you read this, i love you.

So day by day, aku terbiasa dah dengan semua tu. For me okayla pengalaman baru. Then makin lama kerja, makin boss percayakan aku. Dia ada jugak kata, "Mimi lepas habis belajar you datang sini lagi, I jadikan u manager". Aku gelak jela masatu sebab haha joking terukkk boss ni. But he kept telling that thing tau.

And memang dia rely on me pun. Sebab most of the time, kadang kadang boss2 aku ni tak sempat nak duduk dekat kedai tau. So kami jela handle semua. Nasih baik dah teror. Hahaha. Dia banyak bagi arahan dekat aku. Tapi apa yang paling aku suka dengan culture diorang ni. Bila minta kami buat kerja. Dia akan cakap baik baik. "Boleh tolong....." dan mesti diakhiri dengan "Thankyou...". So kita tak rasa pun macam kita terpaksa buat semua tu. Hati kita pun okay je nak buat.

Okay continue pasal manager semua tu. Till this day, tibe tibe boss lelaki aku panggil. "Mimi, kalau u dan free u bagitahu i". Aku debor la siak. Amende lah ni, nak suruh buat apa lah ni. Ada salah ke ni. Tu la yang duk aku fikir. So lepas solat magrib semua, aku free dh. Aku jumpa dia.

Dia bawa aku duduk jauh sikit la dari orang orang. Sebab nak bincang. Cuakkk la siakk. Then cuba korang teka dia nak bagitahu apa ? Tettt, lambat.

Rupanya dia up kan level aku to the next step. Dia jadikan aku team leader for Arang Batu Bukit Beruang. Masatu aku feeling feeling macam dinaikkan pangkat la. HAHAHAHA tibehhh. Sebab gaji aku pun akan lebih sikit dari pekerja lain. Aku rasa masatu, ya Allah. Sesungguhnya ini rezekiMu, rezeki dariMu, terima kasih ya Allah. Walaupun tak banyak, tapi aku gembira sebab ada orang boleh nampak kebolehan aku. ☺☺

Di kala orang lain tak nampak, mereka nampak. Aku bersyukur. Serious. Rezeki aku. Rezeki aku mengembara, korbankan cuti sem aku. Dengan niat aku. Walaupun kerja aku bertambah, but at least. I did well in just 1 month. Aku dah boleh buat orang percaya dengan aku. Buat orang yakin dengan aku. Sangat sangat menjadi pembakar semangat aku. From a regular staff, doing buffet everyday to kitchen helper, and now i am a team leader a.k.a supervisor. (sukati la nak berangan jap HAHAHA)

So tu laa yang aku nak cerita dekat korang. Sory laaa entry ni takde gambar. Sebab dia lebih pada pengalaman. Aku bersyukur. Banyak lagi aku nak cite. Next time k. Hihi Night guyss.

Untuk quote harini,
Betulkan niat kita, sebab niat yang baik Allah dengar. 🤗

2 comments:

  1. alhamdulillah 😘😘👍🏻👍🏻

    ReplyDelete
  2. Wahhh tahniaahhh mii im proud of you so much.. I know u.. Ag mmg seorang yg baik n boleh buat kerja.. That why rezeki always with you.. Keep going girl i love u... Alhmdulillah berkat rezeki kau mi

    ReplyDelete

Follow Us @soratemplates